Dzieje obrazu Nawiedzenia Matki Boskiej - pędzla Adolfa Hyły
/tekst udostępniony dzięki uprzejmości autora pana TOMASZA NOCHOWICZA/
 
Niemal każdy kojarzy objawienia św. s. Faustyny Kowalskiej z obrazem Miłosierdzia Bożego autorstwa Adolfa Hyły[1], znajdującym się w Krakowie-Łagienikach. Hyła powtórzył ten temat kilkaset razy, malując wizerunki Miłosiernego do kościołów w Polsce, Anglii, Australii, Francji, Kanady, Ugandy, Rodezji, Brazylii, Australii. W wałbrzyskim kościele p.w. Zmartwychwstania Pańskiego znajduje się inne dzieło tego malarza. Przedstawia Bogarodzicę. Obraz ten pojawił się w Wałbrzychu wraz z polskimi osadnikami po II wojnie światowej. W 1946 r. podarował go do świątyni pan Jan Kachnikiewicz na ręce rektora kościoła ks. Feliksa Kokoszki.
 
Adolf Hyła namalował wizerunek kilka miesięcy wcześniej, jeszcze w 1945 r. Ten krakowski artysta był uczniem Jacka Malczewskiego. Studiował historię sztuki i filozofię. Przed II wojną światową uczył rysunku i zajęć praktycznych w gimnazjach w Krakowie. Chętnie malował przyrodę. Do najbardziej znanych jego dzieł z tego zakresu należą: Wąwóz Kraków w Dolinie Kościeliskiej czy Wybrzeże Sopockie. Mimo to jego twórczość głównie koncentrowała się na tematyce religijnej. Obrazy autorstwa Hyły odnajdziemy w kościele św. Krzyża w Warszawie – wizerunek św. Józefa z Dzieciątkiem i św. Teresy, a u krakowskich sióstr Albertynek portret Brata Alberta Chmielowskiego.
Płótno ze Starego Zdroju przedstawia Madonnę z dłońmi skrzyżowanymi na piersiach. Być może malarz chciał w ten sposób uchwycić wygląd Maryi w czasie anielskiego zwiastowania. Tak ukazana Bogarodzica nawiązuje do jednego z typów ikonograficznych, który poprzez układ rąk przypomina obraz Matki Boskiej Ostrobramskiej. Maria Kałamajska-Saeed opisała ten typ jako wizerunek uwielbionej Immaculaty.
 
Ks. Kokoszka pisząc w 1946 r. na temat obrazu, zanotował: „Wszystkie dotychczasowe (40) obrazy tegoż malarza są łaskami słynące. Przed obrazem w Wałbrzychu chętnie modlą się ludzie, zostając umyślnie po nabożeństwie.”
Wyobrażenie Najświętszej Maryi Panny znalazło swoje miejsce w centrum prezbiterium świątyni, tuż obok tabernakulum wtedy, gdy protestanci przekazali starozdrojowy kościół katolikom, a ci dostosowali go do rzymskiej liturgii posoborowej. Pracom tym wówczas przewodził pierwszy proboszcz parafii p.w Zmartwychwstania Pańskiego ks. kan. Bogusław Wermiński, obecnie emerytowany dziekan i proboszcz parafii śś. Aniołów Stróżów w Wałbrzychu. W 2015 r. obraz zawieszono na ścianie bocznej w nawie kościoła.
 
BIBLIOGRAFIA:
1. T. Nochowicz, Wałbrzyska Madonna Adolfa Hyły, Niedziela świdnicka z 22 II 2009* Świdnica, s. III.